Česká republika zaujala v Londýně: Moravská vína okouzlila na National Geographic Traveller Food Festivalu 2025
Londýn, srpen 2025 – České tradiční hodnoty, kultura a vinařská scéna se opakovaně předvedly v nejlepším světle na mezinárodním pódiu: v rámci National Geographic Traveller Food Festival 2025 v Londýně bylo zastoupení České republiky opětovně organizováno agenturou CzechTourism.
Festival a jeho kontext
National Geographic Traveller Food Festival 2025 (zkr. NGT) se uskutečnil 19. a 20. července 2025 v Business Design Centre v Londýně. Akce, kterou pořádá vydavatel magazínu National Geographic Traveller (UK) – APL Media Limited – láká návštěvníky hlubokým zážitkem spojeným s gastronomií, kulturou, uměním i víny.
Tato unikátní akce spojuje cestování, stolování a nápoje všech koutů světa. Ve dvou dnech se návštěvníkům představily desítky destinací a regionů, kteří odprezentují své gastronomické tradice a turistickou nabídku. Česká republika se na NGT prezentovala již po čtvrté. Food festival je zaměřen především na afluentní publikum magazínu National Geographic Traveller. V minulém ročníku navštívilo festival téměř 6000 lidí. Stěžejní částí veletrhu je právě ochutnávka národních či regionálních specialit, potravin či nápojů. Součástí festivalu byla mimo jiné sekce Wine & Spirits Theatre, která je místem pro prezentace vín, masterclassy a networking pro všechny zájemce o enologii.

Česká účast na festivalu
Prezentace v rámci Wine & Spirits Theatre
Česká republika byla součástí programu Wine & Spirits Theatre, kde byla nabídnuta degustace moravských vín jako součást tematických ochutnávek regionů České republiky, Řecka, Gruzie nebo Lisabonu. Regionální vedení degustace zajistil Patrik Kubát z Národního vinařského centra, přičemž původně plánovaná jedna degustace se díky vysokému zájmu rozšířila na dvě s celkem až 150 účastníky. Turistické tipy představila Tereza Křížová z Centrály cestovního ruchu jižní Moravy.
Stánek CzechTourism v hale festivalu
V doprovodné výstavní části (Exhibition Hall) se Česká republika prezentovala prostřednictvím stánku CzechTourism, kde návštěvníci mohli ochutnat a poznat produkty z Jihomoravského kraje, Olomouce i Karlových Varů.

Význam pro Českou republiku
a) Vinařská kultura v centru pozornosti
Prezentace českých vín na tak prestižní platformě, jakou je festival National Geographic Traveller, umožnila představit Moravu i Čechy jako region s dlouhou vinařskou tradicí i moderním potenciálem. Odrůdy jako Veltlínské zelené, Pálava, Ryzlink vlašský, Sylvánské zelené nebo Svatovavřinecké získaly prostor ukázat kvalitu domácí produkce.
b) Zviditelnění značky „Czechia“
Česká republika se už několik let v zahraničí prezentuje pod názvem zkráceným názvem Czechia. Proto název prezentace s degustací „Czechia, Europe’s best kept secret“ vytvářel atraktivní, téměř poetický obraz země, která dosud nemá v mezinárodním vnímání vinařských destinací příliš výrazné místo. Festival nabídl příležitost změnit toto vnímání a pozvednout image České republiky jako skrytého, ale hodnotného cíle pro gurmány i milovníky vína.
c) Budování kulturní diplomacie
Taková účast vytváří dlouhodobý účinek, který je významnou formou kulturně-obchodní diplomacie. I bez formálních diplomatických aktivit dokáže festival a další obdobné akce podpořit povědomí o české kultuře a produktech a v našem případě převážně víně.
Doprovodné akce v Londýně aneb týden tří akcí v Londýně
Česko během jednoho týdne prezentovalo své regiony na třech odlišných fórech — pro influencery, cestovní agentury a kanceláře (B2B workshop) i širokou veřejnost. Akce odstartovala eventem WAYPOINT, pokračovala workshopem na Velvyslanectví ČR a vyvrcholila samotným Food Festivalem. Tato kombinace přinesla nové kontakty a významně podpořila mezinárodní obraz České republiky jako atraktivní destinace na britském trhu.

Dopady a pokračování
Prezentace otevřela cestu dalším možnostem. Festivalové zastoupení vyvolává zájem médií napojené na magazín National Geographic Traveler, ale i českých titulů. Lze očekávat články, reportáže nebo postřehy z akce, které prezentují Česko jako destinaci i vinařskou zemi. Dalším krokem je networking a obchodní příležitosti, která mohou následně propagovat české víno či organizovat tematické zájezdy. Další ročníky, kontinuita a navázání na úspěchy účasti v roce 2025, ale i předešlé ročníky, může motivovat Českou republiku pokračovat ve festivalové prezentaci i v dalších letech a expandovat na další segmenty zájemců o cestování a o víno.
Synergická prezentace na několika scénách (influence event, workshop, festival) vytvořila silný a konzistentní obraz destinace. Účast České republiky na National Geographic Traveller Food Festival 2025 byla strategicky významnou akcí, která spojila kulturní prezentaci s vinařskou tradicí. Tato prezentace umožnila českým vínům zazářit v mezinárodním prostředí, podpořit image země jako atraktivního „tajemného“ cíle pro cestovatele i znalce vín a otevřít dveře novým obchodním příležitostem.
Patrik Kubát, projektový manažer pro vinařskou turistiku Národního vinařského centra, jež se akce opětovně zúčastnil k akci dodává: „Je skvělé se opět účastnit NGT po roce, kdy už vím, co to obnáší a co návštěvníky zajímá. Z původní jedné prezentace a degustace určené pro koncové návštěvníky na Wine Theatre byly nakonec dvě. Účast tak byla okolo 150 zájemců. V první den prezentace pak během dne dorazilo k nám na stánek několik dalších zájemců, kteří si posteskli, že se na prezentaci a degustaci ani nedostali. Zájem je tedy obrovský. Mnohé návštěvníky překvapilo, že je Česko vinařskou zemí – vůbec o tom nevěděli. O to více je potěšila kvalita a pestrost našich vín. Rád bych poděkoval všem, kteří se podíleli na této skvělé příležitosti představit Českou republiku jako destinaci pro vinařskou turistiku.“
Novinky e-mailem
Nepromeškejte naše novinky a slevové akce! Přihlašte se k odběru novinek e-mailem.