Pokřtili jsme druhé vydání Vinařské technologie

3. 12. 2025
zařazení: NVC

Druhé, aktualizované a rozšířené vydání knihy Vinařská technologie autorů Josefa Balíka a Jana Stávka bylo slavnostně pokřtěno 26. listopadu ve Valticích. Publikace nabízí nejaktuálnější poznatky o výrobě vína s přesahem do biodynamiky a příspěvky předních enologů. Úspěch knize, jejíž první vydání získalo prestižní mezinárodní cenu Le Prix l’OIV, popřáli kmotři Katarína Furdíková, Martin Půček a Libor Nazarčuk. Publikace vyšla za podpory Vinařského fondu ČR.

Všichni profesionální vinaři, studenti i enologové se dočkali - ve středu 26. listopadu bylo ve Valticích slavnostně pokřtěno aktualizované a rozšířené vydání knihy Vinařská technologie. Její autoři, renomovaný vysokoškolský pedagog Josef Balík a zkušený enolog Jan Stávek, připravili čtenářům přepracované a rozšířené dílo. Kniha má ambici stát se opět nezbytnou pomůckou pro malé i velké vinařské podniky a zároveň učebnicí pro budoucí generaci vinařů a milovníků vína, kteří chtějí hlouběji porozumět moderní výrobě.

Publikace je koncipována tak, aby poskytla širokému okruhu čtenářů všechny moderní poznatky o vinifikaci hroznů do podoby vín. Jednotlivé kapitoly jsou řazeny podle sledu nejdůležitějších operací ve vinařských provozech - s důrazem na sklizeň a zpracování hroznů, alkoholové kvašení, rozdíly ve zpracování při výrobě rosé a červených vín, jablečno-mléčnou fermentaci, vybrané školicí operace a zrání vín. Kniha věnuje pozornost i aktuálním trendům, jako jsou postupy biodynamické produkce vín, koncept terroirových vín či druhotné výrobky z hroznů. Čtenář v knize nalezne také poznatky o běžných i méně frekventovaných vadách vín a postupech stanovení vybraných látkových složek vína. Novinkou jsou témata výpočet energetické hodnoty a uhlíkové stopy vína. Kniha obsahuje i zcela novou kapitolu – Senzorické hodnocení vína, která mimo jiné pojednává o přechodném období změn hodnoticího lístku OIV a bodových limitů pro zisk medailí.

„Druhé vydání je jako je jako víno po zrání – vyváženější, plnější, s jemnějšími tóny nových poznatků,“ uvedl jeden z kmotrů, výkonný ředitel Svazu vinařů ČR Martin Půček, a popřál knize, aby inspirovala další generace enologů, aby technologie nikdy nezapomněla na tradici a aby víno zůstalo tím, čím je – radostí v lahvi.


Výjimečnou přidanou hodnotou knihy je propojení akademické teorie s praktickými zkušenostmi. Pro vybrané technologické postupy jsou v knize uvedeny názory zkušených technologů a specialistů z praxe. (Jejich výčet a odkaz na strany v publikaci viz příloha.) Ve druhém vydání přibylo devět nových příspěvků od šesti technologů, takže v knize naleznete celkem 26 příspěvků od 18 předních odborníků, což z ní činí živou encyklopedii současného vinařství. Kniha je tištěna na kvalitním křídovém papíře v pevné vazbě, její součástí je praktický rejstřík, řada ilustrativních obrázků, tabulek a grafů, což usnadňuje orientaci a studium.

Kniha je k dostání v našem e-shopu.

 

Kontakty pro média:
Dagmar Fialová, ředitelka marketingu, Národní vinařské centrum, o.p.s.
+420 720 820 921
dagmar.fialova@vinarskecentrum.cz

Kateřina Martykánová, PR manažerka
+420 602 576 870
martykanova.katka@gmail.com

 

 

Soubory ke stažení

Fotogalerie ke článku

Generální partner

partner logo

Hlavní partneři

partner logo partner logo
partner logo
partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Oficiální voda

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Mediální partner

partner logo

Mediální partner

partner logo

Mediální partner

partner logo

Mediální partner

partner logo

Mediální partner

partner logo

Mediální partner

partner logo

Mediální partner

partner logo

Mediální partner

partner logo

Mediální partner

partner logo

Mediální partner

partner logo

Mediální partner